1

شرایط ارث بردن بعد از طلاق

شرایط ارث بردن بعد از طلاق-دفتر وکالت آل محمد

شرایط ارث بردن بعد از طلاق

همانطور که می‌دانید با جاری شدن صیغه طلاق، زوجین از منظر شرعی و قانونی به هم نامحرم می‌شوند

و دیگر الزامی به انجام تکالیف و وظایف زناشویی در برابر یکدیگر نخواهند داشت. یکی از مسائل پس از طلاق، شرایط ارث بردن بعد از طلاق است که در ادامه به آن می پردازیم.

ارث زن و شوهر

بر اساس ماده ۹۴۰ قانون مدنی، زن و مرد در صورتی از یکدیگر ارث می‌برند ازدواج آن‌ها به صورت دائمی باشد. اگر عقد بصورت موقت یا همان صیغه باشد در صورت فوت هریک از زوجین، به دیگری ارثی تعلق نمی‌گیرد،

مگر آنکه در وصیتنامه شخص فوت شده، مشخصا قید شده باشد.
با این حال، ممکن است در شرایطی، زوجین از یکدیگر جدا شده باشند و سپس یکی از آنها فوت کند. در چنین شرایطی، این سوال مطرح می شود که آیا آنها بعد از طلاق از دیگری ارث می برند؟

ارث بردن زن بعد از طلاق

در ماده ۹۴۳ قانون مدنی آمده است: “اگر شوهر، زن خود را به طلاق رجعی مطلقه کند، هر یک از آن‌ها که قبل از انقضای عده بمیرد، دیگری از او ارث می برد. اما اگر فوت یکی ‌از آن‌ها بعد از انقضای عده بوده و یا طلاق بائن باشد، از یکدیگر ارث نمی برند”
به عبارت دیگر، در شرایطی که زن و شوهر با طلاق رجعی از هم جدا شده باشند و شوهر در طول مدت عده طلاق رجعی فوت کرده باشد،

زن می‌تواند از ارث وی برخوردار باشد. اما در صورتی که طلاق از نوع طلاق بائن باشد و فوت مرد پس از سپری شدن عده طلاق زن رخ داده باشد، دریافت سهم‌الارث زن پس از طلاق منتفی خواهد بود.
ارث زن از شوهر چنانچه فرزندی برای مرد وجود نداشته باشد، یک چهارم و چنانچه مرد دارای فرزند باشد، یک هشتم است.

طلاق رجعی

طلاق میان زوجین یا از نوع طلاق بائن است که مرد و زن پس از طلاق به صورت کامل از هم جدا شده و امکان برگشت از طلاق وجود ندارد مگر با خواندن دوباره صیغه.

یا طلاق رجعی است که بر اساس آن، مرد می‌‎تواند در مدت عده طلاق رجعی به زن رجوع کند و بدون نیاز به خواندن عقد ازدواج مجدد، زندگی کنند.
بر اساس قانون، مطلقه رجعیه، که در حکم زوجه است، از حقوق زوجه که در قانون مدنی مقرر شده برخوردار خواهد بود که ارث بردن، یکی از آنهاست.
شرایط ارث بردن زن بعد از طلاق
ارث بردن در طلاق رجعی، دارای شرایطی است که باید رعایت شود. بر اساس ماده 943 قانون مدنی هنگامی که شوهر از زن خود با طلاق رجعی جدا شود هر یک از طرفین اگر در مدت زمان عده بمیرند دیگری از او ارث می‌برد. در صورتی که مدت زمان عده پایان بیاید در صورت فوت یک طرف‌‌‌‌‌، به همسر او هیچ ارثی تعلق نمی‌گیرد.
استثنای دیگری در ماده 944 قانون مدنی نوشته شده که بر این اساس “اگر شوهر در حالت مرض زن خود را طلاق بدهد و ظرف یک سال بمیرد، زن از مرد ارث می‌برد حتی اگر طلاق بائن باشد.”

شرایط ارث بردن در طلاق در حال بیماری

شوهر زن را در حالت مرض و بیماری طلاق داده باشد.
بیماری که در مدت آن طلاق رخ داده است باید متصل به مرگ باشد. یعنی اگر مرد مریض باشد ولی شفا پیدا کند ارث زن منتفی می‌شود. حتی اگر بعدا دوباره به آن بیماری مبتلا شود باز هم زن ارثی نمی‌برد. بلکه بیماری باید متصل به مرگ باشد و بین آن بهبود و شفایی نباشد.
مرگ به علت آن بیماری باشد. اگر شوهر به دلیل دیگری فوت کند زن ارث نمی‌برد. به طور مثال مرد مبتلا به بیماری است ولی در اثر تصادف می‌میرد یا هر دلیل دیگری سبب مرگ شوهر می‌شود در‌‌‌‌ اینجا زن هیچ ارثی نمی‌برد.
در ظرف یکسال بمیرد. اگر یکسال از طلاق بگذرد و در‌‌‌‌ این مدت شوهر به خاطر بیماری فوت نکند زن ارث نمی‌برد بلکه باید در مدت یکسال بعد از طلاق بمیرد. اگر مرد پس از پایان یکسال فوت کند هیچ ارثی به زن نمی‌رسد.
زن نباید شوهر کرده باشد.

 

 

حق طلاق چیست و با کیست؟