1

مقررات ازدواج زنان ایرانی با اتباع غیر ایرانی

مقررات ازدواج زن ایرانی با اتباع غیرایرانی-دفتر وکالت آل محمد

مقررات ازدواج زنان ایرانی با اتباع غیر ایرانی

مقررات ازدواج زنان ایرانی با اتباع غیر ایرانی:ازدواج از جمله مسائلی است که شرایط مربوط به آن، در قوانین هر کشوری از قبل نوشته، پیش‌بینی و تفسیر شده است. قطعا در صورتی که یک زوج از دو کشور مختلف قرار به ازدواج با یکدیگر داشته باشند، قوانین و مقرارات، گسترده‌تر و گاها پیچیده‌تر خواهد بود. شرایط ازدواج با اتباع غیرایرانی، در قوانین کشور ما نیز ذکر شده که لازم‌الاجرا است.

طبق ماده ۱۰۵۹ قانون مدنى ایران “نکاح زن مسلمان ایرانى با مرد غیرمسلمان جائز نیست”، درواقع به این معنی است که این ازدواج بر طبق قوانین و مقررات ایران پذیرفته شده نخواهد بود.

طبق بند ۳ اين آيين نامه در صورتى كه مرد غيرمسلمان، متقاضى ازدواج با زن ايرانى مسلمان باشد، بايد گواهى تشرف به دين مبين اسلام و يا استشهاد مربوط به آن را به وزارت كشور تقديم كند، در غیر این صورت، این ازدواج ممكن نخواهد بود. مسأله تشرف به دين اسلام با مراجعه به مراجع، علما و يا مراكز اسلامى و فرهنگى داخل و خارج از كشور امكان‌پذير است.

براساس ماده ۱۰۶۰ همین قانون “ازدواج زن ایرانى با تبعه خارجى حتی در مواردى که مانع قانونى نداشته باشد، موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت ایران است”.
همچنین دولت مى‌تواند براساس ماده ۱۰۶۱ قانون مدنى، ازدواج بعضى مستخدمین، مأمورین رسمى و محصلین دولتى مرد را با زنى که داراى تابعیت خارجى باشد، موکول به اجازه مخصوص کند.

با استناد به ماده‌ ۹۸۷ قانون مدنی ایران، تبعات ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی به شرح زیر است:

تغییر تابعیت زنان به تابعیت کشور همسر
محدود شدن حق مالکیت در اموال
بنابراین اگر زن ایرانی بدون کسب اجازه نامه دولت ایران، به عقد اتباع خارجی درآید، از حمایت‌های دولت ایران محروم خواهد شد اما این عقد باطل نخواهد بود. درواقع صحت ازدواج بربطلان آن ارجحیت دارد مگر در حالتی که زن بخواهد با غیرمسلمان ازدواج کند.
نکته: ازدواج اتباع افغان داراى كارت آبى رنگ با اتباع ايرانى به طور کل ممنوع است.
نکته: ازدواج اتباع عراقى داراى كارت سبز با اتباع ايرانى پس از انجام مراحل مندرج در دستورالعمل شماره ۵۲۶۸/م پ، مورخه ۲۳/۶/۷۰ ارسالى به كليه استانداری‌ها بلامانع است. طبق اين دستورالعمل رسيدگى به درخواست‌هاى ثبت ازدواج تا صدور پروانه بر عهده استانداری‌ها گذاشته شده است.

مراحل ازدواج با اتباع خارجی

مراحل ازدواج با اتباع خارجی به ترتیب زیر خواهد بود:

ارائه درخواست‌نامه مرد و زن مبنی بر صدور پروانه اجازه زناشویی به وزارت کشور
صدور جواز عقد از طرف وزارت کشور
گواهی مسلمان شدن مرد غیر مسلمان
اسناد و مدارک لازم برای ثبت ازدواج با اتباع خارجی
جهت ثبت ازدواج مرد خارجی و زن ایرانی، ارائه مدارکی از سوی طرفین لازم است:
مدارک قابل ارائه توسط مرد خارجی برای ازدواج با زن ایرانی
گواهی سفارت دولت تابعه مبنی بر مجرد بودن و بلامانع بودن ازدواج با زن ایرانی (این گواهی بصورت ترجمه رسمی به زبان فارسی و تائید وزارت امور خارجه قابل قبول می‌باشد)
اصل و کپی تمام صفحات گذرنامه مرد خارجی
درخواست ازدواج طبق نمونه وزارت كشور
اصل و کپی از کلیه صفحات عقدنامه شرعی یا صیغه نامه . (فقط اتباع عراقی و افغانی)
سند قانونى طلاق و يا فوت همسر اول در صورتی که قبلا ازدواج کرده باشد
۷ قطعه عکس ۴×۳ پشت نویسی شده .
گواهی سوپیشینه کیفری از مراجع رسمی کشور تابعه، تشرف به دین اسلام از طرف مرد خارجی در صورت مسلمان نبودن وی، داشتن توانایی مالی زوج از مراجع کشور‌ متبوع، به‌همراه تعهدنامه‌‌ ثبتی مرد درخصوص پرداخت هزینه‌ها و نفقه‌ زن و اولاد و سایر حقوق زن
كپی شناسنامه و کارت ملی زوجه از كليه صفحات ۲ نسخه
كپی گذرنامه ويا دفترچه پناهندگی از كليه صفحات

نکته: اگر مرد خارجى قبلاً ازدواج كرده باشد، بايد براى ازدواج مجدد سند قانونى طلاق و يا فوت همسر اول خود را ارائه كند

و گواهى مجرد بودن خود را از سفارت يا كنسولگرى كشور خود ارائه دهد، مگر آنكه مرد خارجى متقاضى ازدواج، پناهنده باشد

که چون در این صورت هيچ گونه رابطه‌اى با سفارت كشور خود ندارد،

لذا ارائه گواهى تجرد و امثال آن در خصوص چنين شخصى منتفى است.

مراجع صلاحيت‌دار ايرانى موظف هستند به جاى مدارك مذكور تعهدى از زوجه بگيرند كه استاندارى هيچگونه مسؤوليتى در قبال عواقب بعدى اين ازدواج نخواهد داشت

و در صورتى كه این شخص، داراى همسر قبلى باشد، عواقب آن بر عهده زوجه ايرانى است كه اين ازدواج را پذيرفته است.

مدارک قابل ارائه توسط زن ایرانی برای ازدواج با مرد خارجی:
زنان ايرانی قبل از ازدواج با اتباع خارجی مسلمان علاوه بر رعايت مسائل شرعی و قانونی حتما باید مجوز از وزارت كشور و یا نمايندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور را دريافت نمايند. به این اجازه نامه “پروانه زناشویی” می‌گویند. دفترخانه اسناد رسمی ازدواج در ایران بدون گرفتن این اجازه از زوجین در حین مراسم عقد حق ندارد این ازدواج را ثبت کند.

دیگر مدارکی که شخص ملزم به ارائه آن است، عبارتند از:

اجازه ولی دختر. امضای ولی باید توسط يكی از دفاتر اسناد رسمی تصديق شده باشد. (در صورت فوت پدر، گواهی رسمی فوت همراه با اجازه مادر كه توسط يكی از دفاتر اسناد رسمی تصدیق شده باشد دريافت می گردد.)
اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه و کارت ملی
۷ قطعه عکس ۴×۳ پشت نویسی شده
اصل و کپی گذرنامه زن ایرانی. (در صورت دارا بودن گذرنامه)

پروانه زناشويى
پروانه زناشويى پس از بررسى دقيق كليه مدارك و پركردن فرم‌ها و همچنين مكاتبه با اداره اطلاعات و نيروى انتظامى استان مربوطه و اخذ موافقت ادارات مذكور،

دائر بر بلامانع بودن اين ازدواج با امضاى استاندار كه به نمايندگى از سوى وزير كشور امضا مى‌كند در۷ نسخه صادر مى‌شود

كه برگ اول آن به متقاضى ازدواج با زن ايرانى تحويل داده مى‌شود تا جهت اخذ پروانه اقامت ازدواجى به نيروى انتظامى استان مراجعه كند.

پس از اخذ پروانه مذكور، هر دو پروانه، زناشويى و اقامت ازدواجى، به عاقد رسمى ارائه و عقد انجام مى‌پذيرد.

شش برگ ديگر نيز به مراجع مربوطه ديگر مانند اداره ثبت احوال، اداره اطلاعات، وزارت خارجه، وزارت كشور و نيروى انتظامى ارسال خواهد شد

و يك نسخه نيز در استاندارى نگهدارى مى‌شود.

قوانین ازدواج مردان ایرانی با اتباع خارجی

برای ازدواج مردان ایرانی با اتباع خارجی، برخلاف زنان ایرانی، محدودیتی وجود ندارد و مرد ایرانی می‌تواند با هر زن مسلمان یا غیر مسلمان خارجی ازدواج کند. به ویژه اگر بین طرفین وحدت دین وجود داشته باشد. طبق ماده ۹۷۶ قانون مدنی “در صورت وحدت دین بین مرد ایرانی و زن خارجی، ثبت ازدواج آنان به هیچ اجازه‌ای از سوی دولت ایران احتیاج ندارد” و به‌محض وقوع این عقد، مطابق با بند ۶ ماده‌ ۹۷۶ قانون مدنی، زوجه تابعیت ایران را دریافت می‌کند. مراحل ثبت ازدواج آنان از طریق بخش امور اتباع خارجی نیروی انتظامی انجام می‌شود.
این مسئله درخصوص فرزندان حاصل از چنین ازدواجی می‌توان گفت که مطابق با بند ۲ ماده‌ی مذکور، ایرانی محسوب می‌شوند.

جهت مشاوره رایگان کلیه امور حقوقی از قبیل ازدواج، طلاق، قوانین مهریه و کلیه امور ثبتی با وکلای مجرب دفتر وکالت آل محمد تماس بگیرید